Para basan köprülerin güvenlik maliyeti neden genel bütçeden karşılanır?
4 mins read

Para basan köprülerin güvenlik maliyeti neden genel bütçeden karşılanır?

Feramuz Erdin

Stratejik öneme sahip olan kritik altyapı tesislerinin güvenliğinin sağlanması bir bakıma milli güvenlik konusudur. İstanbul boğazının her iki yakasını karayoluyla birbirine bağlayan boğaz köprüleri ile sonradan diğer illerde yapılan asma köprüler de bu kapsama dâhildir. Avrasya Tüneli ve Marmaray İstanbul’daki stratejik öneme sahip diğer ulaşım güzergâhlarıdır.

PARA BASAN İŞLETMELER

İster kamu malı, isterse Yap İşlet Devret modeli olsun, tüm bu devasa yatırımlar stratejik önemlerinin yanında, kullananların parasını ödediği ticari işletmelerdir. Türünün ilk örneği olarak 1973 yılında hizmete açılan 15 Temmuz Şehitleri Köprüsü o tarihten bu yana kesintisiz olarak hizmet vermekte olduğu gibi, kendini defalarca amorti etmiş olmasına rağmen bu köprüden geçiş hala ücretlidir. Bunun bakım, onarım ve yeni yatırımlar için kaynak yaratmak gibi bir gerekçesi olabilir ve bu da normaldir. Burada normal olmayan; bu köprünün güvenlik ve koruma giderlerinin 50 yıl sonra dahi genel bütçeden karşılanıyor olmasıdır.

EMNİYET’TEKİ BOĞAZİÇİ KÖPRÜLERİNİ KORUMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ

1973 yılının şartlarına ve genel güvenlik konseptine uygun olarak ilk stratejik köprünün koruması polisin sorumluluğuna verilmiş ve hatta bu amaçla köprüye yakın tepelere hava savunmasını sağlamak üzere uçaksavar birimleri bile planlanmıştır. Savaş ve savunma konsepti o günden bu zamana kadar çok değiştiği için artık bu köprülerin bir hava saldırısına karşı uçaksavar ile korunması gerekliliği ortadan kalkmıştır.

ARTIK ÖZEL GÜVENLİK VAR

Aradan geçen 50 yılda kritik altyapı güvenliği ile ilgili müthiş gelişmeler yaşanmış ve Türkiye’de özel güvenlik kanununun çıkması ile birlikte kurulan özel güvenlik firmaları bu alanda büyük tecrübeler kazanmışlardır.

Zaman içinde yapılan yollar, viyadük ve köprüler ile deniz altı tünelleri Türkiye’yi bambaşka bir yere taşımıştır. Buraların işletme operasyonları da buna göre gelişmiş ve günün koşullarına ayak uydurur hale gelmiştir.

Tüm bu gelişmelere ve müthiş gelirlerine rağmen bu köprülerde hala polis görev yapmaktadır!

“HASSAS BÖLGELERİ KORUMA”

Tabii ki genel asayişin ve bunun yanında kritik tesislerin güvenliğinin sağlanması genel kolluğun sorumluluğundadır. Ancak özel güvenlik alanında yaşanan bunca mevzuat ve operasyonel gelişimine rağmen özelikle köprülerin hala polis tarafından korunuyor olması kaynak israfından başka bir şey değildir.

Bugün özel güvenlik sektörü çok daha kritik öneme sahip olan tesisleri başarı ile korumaktadır.

Bu vesileyle İçişleri ve Ulaştırma bakanlarımıza bir çağrı yapmış olalım:

“Köprülerin koruma ve güvenlik operasyonlarının bizzat genel kolluk eliyle yürütülmesi yöntemine acilen son verilmelidir. Köprüleri koruma işinin bir an önce genel kolluktan alınarak özel güvenliğe ihale edilmesi gereklidir. Genel kolluk diğer yerlerde olduğu gibi burada da denetleyici pozisyonunda olmalıdır. Bu gibi yerlerde istihdam edilen personelin asayiş hizmetlerinde kullanılması genel güvenliğe çok daha fazla katkı sağlayacaktır. Böylelikle, bütçe yönetimi ve kaynak disiplini açısından da doğrusu yapılmış olacaktır.”

patronlardunyasi.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir